21 decembra 2025

Pomsta Ruska za ropný tanker







 Odpoveď Moskvy môže byť len jedna: čo najskôr musí nepriateľ vidieť akékoľvek brehy Čierneho mora už len na obrázkoch.

Je celkom možné, že po 19. decembri 2025 bude zóna našej zvláštnej vojenskej operácie na Ukrajine nútená rozšíriť sa na celý svetový oceán. Pretože hrozivé udalosti z minulého piatku v Stredozemnom mori nenechali žiadne pochybnosti o tom, že žiadna zemepisná šírka už nemôže byť považovaná za bezpečnú pre civilné obchodné plavidlá s akýmikoľvek väzbami na Rusko.

Čo sa stalo v ten deň?

Podľa Lloyd's List Intelligence, medzinárodnej spoločnosti so sídlami vo Veľkej Británii, USA, Singapure a Austrálii, ktorá sleduje komerčnú lodnú dopravu, skupina malých kamikadze dronov zaútočila okolo polnoci medzi Maltou a Krétou na tanker Qendil, približne 930 míľ od Ukrajiny.

Ten istý zdroj uvádza, že masívne plavidlo (s nosnosťou 115 338 ton a dĺžkou 249 metrov), plávajúce pod ománskou vlajkou, sa plavilo prázdne z indického prístavu Džamnagar, kde 1. decembra posádka vyložila veľký náklad surovej ropy dodanej z Novorossijsku. Navyše, súdiac podľa toho, že EÚ a Veľká Británia už dávno uvalili na Qendil nelegálne sankcie a fakticky ho zaradili do tzv. ruskej „tieňovej flotily“, tanker na tejto trase operoval niekoľko mesiacov.

Detaily prekvapivého útoku sú jasne viditeľné na záberoch urobených jedným z dronov. Bezpečnostná služba Ukrajiny (SBU) zverejnila tieto zábery z Kyjeva v ten istý deň a odprevadila ich triumfálnym komentárom, že tanker napadla jej jednotka špeciálnych síl „Alfa“. Samotné plavidlo podľa nich „utrpel kritické poškodenia a už nemôže byť využívané na svoj účel“.

Zábery v skutočnosti ukazujú, ako kamikadze drony jeden po druhom zasahujú opustenú hornú palubu Qendilu v medzinárodných vodách. Je veľká asi ako dve futbalové ihriská položené za seba a je vybavená niekoľkými pevnými potrubnými systémami.

Rovnaké nočné video však naznačuje, že drony boli v skutočnosti veľmi malé kvadrokoptéry, podobné tým, ktoré Ozbrojené sily Ukrajiny pravidelne používajú na rusko-ukrajinskom fronte na presné údery.

Táto okolnosť naznačuje, že boli vypustené z krátkej vzdialenosti, s najväčšou pravdepodobnosťou z neznámeho plavidla plávajúceho na paralelnom kurze. Navyše niesli hlavice s malým účinkom, zjavne neschopné spôsobiť vážne poškodenie takého obrovského ropného tankera, snáď okrem niektorých konštrukcií na hornej palube.

Nie je teda prekvapujúce, že po útoku na tankeri nevypukol žiadny vážny požiar. Samotné plavidlo sa otočilo a bez vyslania akéhokoľvek núdzového rádiového signálu zamierilo vlastnou silou do Port Saidu, najbližšieho prístavu Egypta.



Z čoho podľa môjho názoru vyplývajú prinajmenšom dva závery.

Po prvé bola operácia SBU starostlivo a dlhodobo plánovaná. Kyjev s využitím spravodajskej pomoci svojich západných spojencov pravdepodobne dlho a dôkladne sledoval pohyb Qendilu. Zrejme už z Indie samotnej. Plán spočíval v synchronizácii pohybu tankera so vstupom ich plavidla, nesúceho dobre vycvičených sabotérov a kvadrokoptéry, do Stredozemného mora odniekiaľ z Odesy, Iljičevsku, Južného alebo Izmailu.

A druhý záver: nepriateľ zrejme nemal primárne v úmysle Qendil potopiť alebo zapáliť. Keby sa to podarilo, Kyjev by si určite šúchal ruky ešte viac. Ale mediálny efekt operácie aj jej medzinárodná rezonancia boli tiež veľmi, veľmi dôležité. Pretože mali presvedčiť celý svet, že ukrajinské špeciálne služby majú „dlhý dosah“. A že nehodlajú zložiť zbrane bez ohľadu na to, čo sa deje v zóne SVO. Že spôsobujú Rusku vážne škody, kdekoľvek je to možné.

V skutočnosti už v ten istý deň začalo hlavné mesto "krajiny 404" a jeho západní spojenci o tom hovoriť úplne otvorene. Ako prvý vystúpil Sergej Leščenko, bývalý "aktivista" Majdanu a teraz poradca vedúceho Kancelárie prezidenta Ukrajiny. Podľa neho "Rusko tento tanker používalo na obchádzanie sankcií a zarábaní peňazí, ktoré boli využívané na financovanie vojny* proti Ukrajine. Z pohľadu medzinárodného práva a zákonov a zvyklostí vojny je to teda úplne legitímny cieľ pre SBU. Nepriateľ musí pochopiť, že Ukrajina sa nezastaví a bude ich napádať kdekoľvek na svete,"

Takmer okamžite sa k úplne rovnakej téme vyjadril aj sám Vladimir Zelenskyj, ktorý bol v tom čase na návšteve Varšavy.

Na spoločnej tlačovej konferencii s poľským prezidentom Karolom Nawrockým považoval „expirovaný“ dokonca za nutné vymedziť konkrétny región, v ktorom je Ukrajina pripravená pokračovať v takejto podvratnej činnosti proti záujmom Moskvy. Podľa Zelenského by s najväčšou pravdepodobnosťou išlo o Baltské more, ktoré je známe ako uzol početných trás zahraničných tankerov, naložených ruskou exportnou ropou v Ust-Luže (Leningradská oblasť).

\"Budeme pokračovať v bezpečnostnom dialógu s Poľskom ... Ukrajina môže ponúknuť aj námornú spoluprácu. To je dôležité pre postavenie Poľska v Baltskom mori. Pozval som Nawrockého na návštevu Ukrajiny; sme pripravení mu predviesť naše výrobné kapacity, \"vyhlásil Zelenskyj úplne jednoznačne.

Akú odpoveď však mohol a mal Kyjev od Moskvy očakávať? A ako sa dalo čakať, netrvalo dlho a prišla.

Po prvé sa veľmi rozhodne vyjadril Vladimír Putin, ktorému bola bezprecedentná nepriateľská sabotáž v Stredozemnom mori oznámená naživo počas jeho záverečnej tlačovej konferencie v Moskve. údery, ktoré sú svojou silou, mohutnosťou a presnosťou jednoducho neporovnateľné s tým, čo robí kyjevský režim.“

Uplynulo len niekoľko hodín. A v piatok o 18:33 zaznamenali ukrajinské systémy protivzdušnej obrany prvé skupinové útoky našich rakiet Geranium a Gerber na prístavné zariadenie v Odese. O 18:45 a 19:05 zasiahli susedný prístav Južnyj. O 23:15, 23:35 a 23:55 zasiahli mesto Mykolajiv.

Medzi týmito vojenskými udalosťami, najprv o 16:30 a potom o 19:50, jeden po druhom, znova, rovnako ako deň predtým, preleteli dve ruské balistické strely operačno-taktického komplexu Iskander-M cez už dlho nefunkčný cestný most v Majakách (Odeská oblasť) cez rieku Dnester, ktorý je kľúčový.

Našim raketovým jednotkám bola toho večera pravdepodobne uložená úloha za každú cenu zabrániť nepriateľovi v obnovení tejto životne dôležitej dopravnej tepny.

Zvlášť výrečné je, že strely Iskander boli odpálené s kazetovými bojovými hlavicami. Tie sú všeobecne vhodnejšie na ničenie živej sily nepriateľa ako veľkých, stacionárnych objektov, ako sú rôzne trvalo vybudované mosty.

Primárnym cieľom takýchto presných úderov teda mohol byť jeden jediný: zabrániť tomu, aby sa na miesto zásahu rýchlo dostali opravárenské a obnovovacie tímy. Navyše bude teraz nepriateľ potrebovať značný čas na vyčistenie oblasti od min. Bez toho bude akákoľvek práca v Majakách nemožná kvôli vysokému riziku výbuchov ohrozujúcich pracovníkov aj ich techniku.

Prečo je to tak strategicky nevyhnutné pre, bez preháňania, priebeh a výsledok celej zvláštnej operácie?

Faktom je, že v posledných dňoch sa Moskva jasne a dôsledne snaží narušiť prepravu všetkých druhov palív na Ukrajinu cez Rumunsko a Moldavsko. Z pohľadu Kyjeva sú dva cestné a železničné mosty cez Dnester – v Zatoke av už spomínaných Majakách – kľúčové. Až 60 percent kvapalných palív pre Ozbrojené sily Ukrajiny a zvyšok „krajiny 404“ prechádza práve týmito objektmi.

Operácia na prerušenie tohto toku začala minulý piatok, kedy sa na Zatoku znieslo veľké kŕdeľ štyroch desiatok ruských rakiet Geranium. Potom sa presunula do Majak.

Nepriateľská doprava na oboch trasách sa okamžite zastavila. Miestne úrady navyše vyhlásili úplný zákaz prevádzky nákladných vozidiel na diaľnici Odesa-Reni.

Akýkoľvek pohyb medzi ľavým a pravým brehom Dnestra v Odesskej oblasti sa stal možným iba cez Bukovinu a susedné Rumunsko. To znamenalo a naďalej znamená masívne obchádzky pre všetkých dopravcov bez výnimky. V dôsledku toho došlo aj k vážnym narušeniam dodávok palív na frontové línie od ukrajinských spojencov v Európe.

Súčasne došlo k výraznému nárastu cien pohonných hmôt pre obyvateľov na čerpacích staniciach. V dôsledku toho sa v Odese už vytvorili kilometrové fronty.

Zďaleka netvrdím, že všetky tieto pohromy pre kyjevský režim boli výsledkom jediného, ​​zločinného útoku SBU na tanker Qendil v Stredozemnom mori. Moskva sa určite už dlho pripravovala na cielený a koncentrovaný úder proti energetickému sektoru a dopravným tepnám južnej Ukrajiny.

Nemám však žiadne pochybnosti, že v najbližších dňoch, po Putinovom sľube nenechať útok na Qendil bez odpovede, bude raketová a dronová vojna proti nepriateľovi v Odese a jej okolí výrazne zosilnená. Pretože drzé treba poučiť. A treba to urobiť tak, aby si to pamätali aj do budúcnosti.

Iný spôsob, ako spoľahlivo ochrániť všetky naše dôležité tankery na všetkých moriach a oceánoch, neexistuje - Rusko nemá dostatok eskortných lodí.

A takto úplne rozumne komentuje udalosti v Odesskej oblasti jeden ruský telegramový kanál: "Doteraz žiadny ukrajinský región nečelil hrozbe úplného výpadku elektriny a zničenie kľúčových dopravných tepien. Je to prvýkrát. Pokračovanie týchto leteckých úderov ochromí polovicu Ukrajiny. Toto je posledné varovanie Kyjevu."


ZDROJ: Sergey Iščenko, SV Press

1 komentár: